Missie en visie

Als school staan wij voor de taak om je kind(eren) een fijne en plezierige basisschooltijd te bieden. Wij streven naar goed onderwijs, waardoor onze leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen en leren. Met aandacht voor hun creativiteit en met als fundament hun welbevinden.

Het logo van de Willem Alexanderschool laat aspecten van de identiteit van onze school zien: richtinggevend, christelijk, warm, aandacht voor het kleine, dynamisch, stevig, duidelijk, betrouwbaar en een basis om jezelf te mogen zijn!

Visie

Op de WAS leren kinderen effectief en efficiënt. Als team hebben we hoge verwachtingen van kinderen en gaan er vanuit dat ieder kind kan leren. De leerkracht is de vakexpert en heeft de grootste impact op het leerproces van de kinderen. De leerkracht draagt zorg dat alle kinderen leren. Hierbij staat de leerkracht centraal. De kerntaak van de leerkracht is het overbrengen van kennis en vaardigheden, waarbij kennis voorafgaat aan het leren van vaardigheden. Vanuit een beredeneerd lesaanbod en de inzet van effectieve instructies, worden kinderen in staat gesteld om te leren.

Het creëren van een actieve en betrokken leerhouding is daarbij een voorwaarde. Wij streven er naar ieder kind een kans te geven het beste uit zichzelf te halen. Wij leiden kinderen op tot proactieve burgers voor de huidige en toekomstige maatschappij.

Wat is zichtbaar in de school?
De leerkracht:

• geeft instructie van nieuwe lesstof volgens EDI (Effectieve Directe Instructie),
  • zet middelen en werkvormen in om een hoge mate van betrokkenheid bij leerlingen te creëren,
  • stemt het lesaanbod af op de leerling,
  • past kennis van “hoe leren werkt” toe,
  • minimaliseert cognitieve overbelasting,
  • heeft hoge verwachtingen van elke leerling,
  • zorgt voor een duidelijke structuur, routines zijn onderdeel van het dagelijks handelen en zichtbaar door de hele school en in aanpak,
  • handelt vanuit de driehoek ouder-kind-school, er is sprake van een goede samenwerking.

De leerling:

• doet actief mee en laat een hoge mate van betrokkenheid zien,
  • kent de routines en zet deze in,
  • maakt gebruik van middelen zoals wisbordjes, vragenkaartjes,
  • heeft focus op de taak.